På fisketur med Frank ”Fiskegaranti” Sjøgreen

Frank Næsager Sjøgreen, som mange vil kende fra fiskeartikler, blogs, YouTube Videoer og TV programmer, støtter op om Fishing For Life, og har inviteret David Lind Nordby på fisketur. David ved at Frank kan noget med store gedder, så han har ønsket, at de i dag skal fiske efter gedder.

Det er en fredag eftermiddag i slutningen af august, og en storsmilende Frank tager imod David ved bredden af geddesøen. Velkommen til Fiskesøerne ved Borris, eller rettere Vildtsøen ved Borris, lyder Franks velkomstreplik. Egentligt er det her et put & take anlæg, men denne sø er den gamle mølledam. Der har altid været store gedder og lidt karper i, og ejeren har besluttet, at hvis man har indløst fiskekort til ørredsøerne, så må man også fiske i denne sø, fortæller Frank.

David Lind Nordby fisker efter gedder i Vildtsøen ved Borris.

Da prisen er forholdsvis høj for at fiske her, er der ikke så mange, der fisker her, siger han, men der er en god bestand af gedder over 90 cm, og den største jeg kender til er på 120 cm. Der er godt potentiale, så lad os se om vi kan få fiskene i tale, siger Frank entusiastisk.

Der rigges nogle stænger til med geddetackler, og imens forklarer Frank, hvordan han griber fiskeriet an. Jeg skærer et stykke af en regnbueørred, jeg har fanget nede i ørredsøen og sætter krogene igennem skindet. Ørredstykket kastes bare ud, og så ligger det på bunden og afgiver en masse duft og olie op gennem vandet.

Frank Sjøgreen og David Lind Nordby på geddetur.

Det skulle gerne lokke en af de store grumme gedder til at komme og samle agnen op, griner han. Vandet er 17 grader varmt lige nu, og det er ikke højsæson for gedderne, men nu må vi se. Frank placerer stængerne i stangholdere med elektroniske bidmeldere og viser, hvordan de giver lyd fra sig, når der bliver trukket i linen.

Frank har medbragt en grill og sørget for plejning. Lad os få tændt op i grillen inden det store regnskyl kigger forbi, siger han og går i gang. Jeg kender dig jo fra TV programmet ”Fangstgaranti”, men kan du ikke fortælle lidt om dig selv og din lystfiskerkarriere, spørger David.

Jeg startede først med at fiske, da jeg var atten år gammel, og det er nok lidt atypisk, indleder Frank. Mit fiskeri startede i 1988, og fra dag ét har jeg bare været ultra nørdet, forstået på den måde, at jeg fra starten nedskrev, hvor store de fisk jeg fangede var, hvad jeg fangede dem på, hvordan vejret var og så videre. Det med at registrere alle data fra mine fisketure har fulgt siden da, fortæller han.

Agnene er kastet ud og stængerne ligger i stangholdere med elektroniske bidmeldere.

Det fascinerer mig dybt, og så har jeg altid kunnet lide at skrive om mine fangster, så jeg begyndte at skrive fangstrapporter til Fiskeavisen og Fisk & Fri. I bladene var der jo konkurrencer, så jeg har en masse fiskegrej derhjemme, som jeg har vundet gennem tiden, griner han.

En dag blev jeg ringet op af den daværende redaktør på Fiskeavisen, og han spurgte om jeg ville skrive for dem. Hvis I har læst fiskeblade, så har I set mig siden starten af halvfemserne. På Fiskeavisen var jeg blandt andet B & U redaktør og skrev mange artikler om, hvordan man fanger de forskellige arter, husker Frank.

Når det er børn, unge eller nybegyndere man skal formidle til, så skal det holdes nede på et simpelt niveau, så alle kan være med og får lyst til at kaste sig over det. Jeg har altid godt kunne lide put & take-, sø-, mose- å- og havfiskeri, fortæller Frank. Det er ikke sådan, at laks bare er det eneste der dur, nej en stor torsk eller en lille bitte grundling nede fra Gudenåen er ligeså fint, jeg elsker bare det hele og har altid været alsidig, beretter Frank begejstret.

Frank udpeger nogle af de gode spots for David.

Jeg har en vidunderlig kone og to dejlige døtre, og dem vil jeg selvfølgelig gerne tilbringe så meget tid med som muligt, siger Frank. Derfor handler det meget om planlægning og få lagt fisketure ind, når det passer. I forbindelse med mit job som køkkensælger kan jeg f.eks. have en opmåling i Ringkøbing, og så siger jeg til min kone, at jeg ikke kommer hjem til aftensmad den dag. Så researcher jeg på, hvad der er af fiskemuligheder i området, og så kan det blive en to-tre timers tur efter arbejde , hvor jeg måske finder et nyt vand, der kaster nogle gode fisk af sig, fortæller Frank.

Fisk, fisk, fisk – jeg tænker rigtigt meget på fisk og går meget op i planlægningen af ture og nye projekter. Jeg ved ikke, om jeg er medieliderlig, det er jeg måske nok, for jeg har altid godt kunne lide at se mig selv i bladene og har klippet det ud, griner Frank. Det er trods alt nok mere det med at opleve folks nysgerrig, når de spørger ind til, hvad jeg fisker med, og det har jeg altid godt kunnet lide at fortælle om.

David forsøger sig med spinnefiskeri efter gedderne.

Det giver mig også en tilfredsstillelse at kunne hjælpe folk, man møder ved fiskevandet, siger Frank. For eksempel når man møder nogle unge mennesker, der ikke har fisket før, eller møder en familie ved en put & take sø, der sidder med en stor geddeprop og en spinner neden under og man tænker njaaa….

Men hvis man læser i en bog, at en prop kan fange fisk, og at en spinner kan fange fisk, så kan man fristes til at kombinere de to ting. For der står ikke noget om, at de to ting i en kombination ikke virker. Når jeg oplever sådan noget, så hjælper jeg dem med deres opsætning og giver nogle fif til at fange fisk, fortæller Frank, mens han lægger pølser over de varme kul på grillen.

For en del år siden så jeg de her fine fiskeprogrammer på DK4, og der var blandt andet et afsnit om havørredfiskeri, hvor de slutter af med at sige: Ja, så fangede vi ikke noget i dag, men vi prøver igen næste gang. Efter programmet var jeg helt oprørt og vidste ikke, hvad jeg skulle gøre af mig selv, husker han. Så skrev jeg til vores lokale tv-station TV Midt-Vest og sagde, at jeg syntes, at der var for lidt om lystfiskeri i fjernsynet, siger Frank.

Hvad sker der lige for det?

På stationen syntes de, at det lød som en sjov ide, så jeg blev inviteret på kaffe og kage en dag, hvor de havde en journalist dag med planlægningen af det kommende år. Jeg fortalte, at jeg syntes, at det kunne være fedt med at program, hvor man fangede fisk hver gang. De spurgte, hvad jeg var ekspert i, og da jeg fortalte dem om gedder med store tænder, blev jeg udnævnt til husekspert i gedder.

Planen var at lave ét program som en prøveballon og se, om seerne ville se det. Jeg teamede op med tv værten Morten Stamm Mikkelsen. Han havde fisket en gang imellem og syntes, at det kunne være sjovt, så vi tog ud og lavede et program og slog seerrekord på stationen, fortæller Frank nostalgisk.

Jeg troede egentligt, at det så var det, fordi de nok ville finde en fiskeekspert til hvert program, men de fandt ud af at jeg vidste noget om alle fisk, og så blev jeg deres fiske husekspert i stedet for. Derefter var vi ude og fiske torsk, aborrer, gedder og alt muligt, beretter Frank.

En ål har filtret geddeforfanget godt og grundigt ind.

Morten var min makker fra 2012 og seks år frem i programmet ”Fangstgaranti”. Han havde den journalistiske rolle, hvor jeg bare var lystfiskeren. Da Morten var nybegynderen, var det min rolle at undervise ham lidt. Nogle gange tog jeg krogen ud af fiskene for ham, for det der med at røre fisk med tænder, var han ikke helt vild med, og det skabte noget spas og dynamik i programmerne, erindrer Frank.

Det er på frivillig basis, at jeg er med i ”Fangstgaranti”, for jeg elsker bare at komme ud og formidle. Jeg vil gerne vise, at det ikke er svært at fange en fisk og inspirere til at få folk til at komme ud, fortæller Frank. Der følger en masse sjove oplevelser med, og vi har for eksempel været med i Natholdet, hvor vi var ude og fiske efter stør med Anders Brejnholt, griner Frank.

Da Morten skiftede job, troede jeg at programmet skulle stoppe, men jeg fik dem overtalt til at fortsætte, og nu har jeg en af fotograferne med ude. Der er en intern fiskedyst i programmerne, og nu er jeg begyndt at tabe en gang imellem. Det er jo ikke så rart, konstaterer Frank og bryder ud i et stort grin.

Frank er en formidabel vært og har sørget for pølser.

”Fangstgaranti” har kørt i otte år nu, og sidste år kom det på YouTube. Det gør jo, at vi kommer meget bredere ud end blot TV Midt-Vests sendeområde, fortæller Frank. Det kan jeg især mærke, når jeg møder folk rundt om i landet, der kommer og spørger, om det ikke er mig fra det der fiskeprogram.

Ved siden af ”Fangstgaranti” har jeg startet min egen YouTube kanal op, og det er for at jeg kan nørde mere ned i nogle forskellige ting. Det kan være, at vise hvordan man binder knuder, binder forfang og så videre.  Frankfisker.dk er et firma jeg har startet op, og her blogger jeg lidt og udbyder guidede fisketurer, fortæller Frank.

Jeg elsker bare alt omkring fiskeri, og hvis jeg kan lære andre om glæderne ved at komme ud og lære dem at det også bare er fedt at sidde og glo på naturen, så har jeg gjort det, jeg skulle. Der er selvfølgelig nogle begrænsninger i forhold til antal guidede ture jeg laver, for det skal passes sammen med familie og arbejde.

Så er der hug!

Min kone siger nogle gange, at hun synes, at jeg bruger meget tid på fiskeri og mit svar til det er et stort ”JA”, griner han. Det er som en mental smøg for mig, at jeg lige kan tage ud og fiske, når jeg kommer hjem fra en stressende arbejdsdag, og man bliver lidt sær, hvis man ikke kommer ud en gang imellem. Der skal lidt slim på fingrene en gang imellem, siger Frank med et skævt smil.

Det er i min optik ikke kun det der med, at man spiser sundt og dyrker motion, der helbreder eller forebygger sygdom, beretter Frank. Jeg får en masse ud af at være fisketur, og det er de her ”naturvitaminer”, som ikke rigtigt kan måles. Grunden til at jeg er et så glad og roligt menneske er, at jeg får de her ting, når jeg er ude, følger han op.

Det var en ål der hele tiden pillede ved geddeagnene.

En gang imellem er der en af bidmelderne, der giver lyd fra sig, men for det meste er det bare blæsten, der rusker i linen. Frank laver et agntjek på en af stængerne og op kommer en klæbrig masse. Forfang og line er filtret godt og grundigt sammen, og Frank er overbevist om, at det er en ål, der har været på spil.

Frank finder en ekstra stang i bilen og rigger den til med et lille glidebly og en mindre krog. Denne stang agnes med et lille stykke ørred, og dette kastes ud hvor ålen har været på spil. Der går ikke lang tid, før der igen lyder et bib fra bidmelderen.

Da det andet bib lyder, griber Frank stangen og giver tilslag. Fisken rusker godt og grundigt og vil rigtigt gerne slippe af med krogen. Den lykkes ikke med opgaven og snart kan en flot ål glide ind i landingsnettet, som David står klar med.

Dagens eneste fangst – men hvilken én!

YES! Råber Frank glad. Med et smil der går fra øre til øre, fortæller han er det er rigtigt lang tid siden, at han har fanget en ål, så det er en fangst, han er ekstrem glad for.

Grillede pølser og brød er altid godt på en fisketur, og mens de nyder maden, får David og Frank sig en snak om Fishing For Life. Frank synes, at det er en rigtig god sag og er begejstret for det koncept, David har stablet på benene.

En af grundene til at jeg støtter op om det her er, at hvis man kan støtte ved noget så simpelt som at tage ud og fiske, så har man jo vundet alt. Jeg nyder at komme ud og fiske, og det er uanset om det er med andre eller alene, og kan man samtidigt være med til at tjene nogle penge til det her gode formål, så er det jo super godt! Konkluderer Frank.

Der hygges over maden.

Frank sponserer en guidet tur, der skal under hammeren på auktionen og lover at komme til Fishing For Life Aalsbogaard sammen med tv holdet bag ”Fangstgaranti”. Der kommer ikke flere fisk på land, men Frank havde advaret om, at det ikke var højsæson for gedderne. Med en ål på land levede han dog op til sit ry med, at der er fangstgaranti på hans ture.

Artiklen er skrevet af David Nielsen

David Nielsen er fiskeskribent og blogger og står bag hjemmesiden Specineers.dk

Under mottoet: Fisk, fortællinger og lækre fotos, skriver han artikler om alle typer af lystfiskeri og krydrer det hele med flotte fotos.

David laver også stemningsfyldte fiskefilm der kan ses på Specineers YouTube kanal.

Følg Specineers.dk på Facebook, Instagram og YouTube.