Besøg hos Pure Fishing og fisketur til Glatved Strand

Når Fishing For Life arrangementerne løber af stablen den 24. oktober 2020, er auktionerne, hvor sponsorerede effekter er under hammeren, en vigtig del af indsamlingen til Knæk Cancer. David Lind Nordby er på tur rundt i landet for at modtage sponsorater, og i dag går turen til Randers, hvor Pure Fishing Danmark holder til.

Christen Stenild, der er direktør for Pure Fishing i Danmark, tager hjerteligt imod og byder indenfor. Kig dig lidt omkring opfordrer han David, så sørger jeg for lidt kaffe imens. Det ene showroom afløser det andet, og Davids øjne funkler som et barn, der er sluppet løs i en kæmpe slikbutik.

I det første rum udstilles fluestænger og fluehjul fra det engelske mærke Hardy. Selvom der er langt til Alnwick i Northumberland, hvor det første Hardy fluehjul så dagens lys i 1891, så emmer lokalet af en særlig stemning, der sammenfatter historie, det klassiske England og kvalitet.

Fluehjulene fra Hardy nærstuderes

I det næste rum præsenteres grej fra amerikanske Berkley. På væggene hænger spoler med superlinerne FireLine og SPIDERWIRE, og på hylderne står der bøtter med GULP! produkter i mange forskellige varianter. Over alt grejet hænger der billeder af store torsk, gedder, havørreder og laks, der alle er fanget på Pure Fishing grej.

Christen støder til med kaffen og redder David fra at gå helt i selvsving i en grejrus. Hvordan er du endt her? indleder David konversationen, mens Christen skænker friskbrygget kaffe. Jeg var engang så letsindig at købe ”Fiskeavisen”, og den havde jeg i fem år, fortæller Christen med et stort grin. De trykte medier har dog haft deres æra, og det er ikke der, man gør sin lykke længere.

I tiden med Fiskeavisen havde jeg et rigtigt godt samarbejde med Pure Fishing, og da jeg var ved at være nået til vejs ende med det projekt, havde jeg en god samtale med den tidligere direktør for Pure Fishing. Han skulle til at stoppe og spurgte, om det ikke var noget for mig at tage over. Jeg var salgsdirektør i to år og blev direktør i 2017 for Pure Fishing Danmark, husker Christen.

Pure Fishing fører de populære linemærker FireLine og Spiderwire

Mange brands under paraplyen
Pure Fishing er en privat virksomhed, der er en slags paraplyorganisation for en række store brands på fiskegrejsmarkedet. Flagskibet er ABU (der startede i Svängsta i Sverige som en urfabrik i 1920´erne, og som lancerede deres første fiskehjul i 1941), og det er det største brand i Norden.

ABU sortimentet spænder fra et fiskesæt til 100 kr. til multihjul til 5.000 kr. I Danmark sælger vi meget af det billigere ABU grej, mens de i Sverige sælger mere af de dyre ABU hjul o.s.v. ABU branded har en anden status i Sverige, men det er jo også et svensk mærke. I Danmark har vi nok haft mere fokus på det grej, der er til Hr. og Fru Danmark, hvorimod geddefiskeriet fylder meget i Sverige.

Et andet stort brand hos os er Berkley. I dette mærke har vi både liner og stænger, men herhjemme er det særligt Powerbait, der sælges meget af. Powerbait er bare et fantastisk produkt, og det siger jeg ikke bare, fordi vi har det i folden, siger Christen.

Christen Stenild (tv) og David Lind Nordby foran væggen med klassiske ABU endeagn

Der er mange andre grejproducenter, der har prøvet at udvikle baits og komme ind i det marked, men de slår bare ikke Powerbaiten. Der er bare noget i den dej, der gør den exceptionelt god, fortæller Christen entusiastisk. Jeg har besøgt vores fabrik Spirit Lake i USA, og her er der 100 akvarier med fisk. Når der udvikles ny bait, går medarbejderne simpelthen og dypper det ned til fiskene og registrerer reaktionerne.

Så det er ikke noget med bare at lave en ny bait i en fancy farve, tilsætte hvidløgssmag, give den et smart navn og så sige, at det her fanger fisk. Der er en videnskabelig tilgang til udviklingen af Powerbait. Put & take fiskeriet er et stort marked, selvom det i nogle lystfiskerkredse ikke har et særligt godt ry. Det er nu et godt sted at starte, når man gerne vil ud og fange nogle fisk, funderer Christen.

En stor ting for os er vores liner, og her er Fireline den mest kendte af vores liner. Fireline er et subbrand til Berkley, og det var den første superline af sin slags, da den kom på markedet i 1996. Branded Spiderwire er en anden line i vores sortiment, som vi er meget stolte af, fortæller Christen.

Ud over de nævnte grejmærker har vi også andre interessante brands under Pure Fishing Paraplyen. Penn har gennem tiderne været mest kendt for grej til saltvandsfiskeri, men bliver mere og mere kendte for spinnehjul, der står for durability. Hjul der kan holde til nogle tæsk og krane nogle fisk ind i både salt- og ferskvand.

Powerbait er en meget populær agn til put & take fiskeriet

Det er ABU, Berkley og Penn der driver en stor mængde af vores omsætning, og mange af vores produkter er til den brede målgruppe. Shakespeare er et brand, der fylder meget i andre markedet og det svarer til englændernes svar på ABU. Mitchell har samme status i Frankrig, som ABU har i Danmark, forklarer Christen.

Så er der niche brands som Hardy og Greys. Hardy appellerer til fluefiskere, og Greys er et stort engelsk mærke med grej til både saltvand, predator og medefiskeri. Greys fylder dog ikke så meget herhjemme hos os. Blandt andet da medefiskeri ikke har samme bevågenhed i Danmark, som det havde i 1980´erne. De danske grejbutikker har rigtigt meget havørredgrej og en del predatorgrej, og så er der nogen, der har lidt niche grej til karpe-, mede- og put & take fiskeri.

En lille brik i det store puslespil

Pure Fishing er opstået ved opkøb af ti-tolv forskellige brands, der alle er gamle hæderkronede fiskegrejsvirksomheder. Det hele er ejet af en kapitalfond, der VIL det her område, så det er meget positivt, fortæller Christen begejstret. Der bliver investeret, og der kan produktudvikles, fortsætter han.

Christen Stenild er direktør for Pure Fishing Danmark, der holder til i Randers

Vi er en del af en den store Pure Fishing organisation med et stort ERP system, og vi bliver målt og vejet hver dag, om vi når vores tal. I kontrast til det er vi seks mand her i Randers i en flad organisationsstruktur, hvor jeg også står på lageret og pakker forsendelser med fiskegrej og fejer gulv, forklarer Christen ydmygt.

Vi er et super lille team, der er dynamiske og har det sjovt sammen. Så vi har den her iværksætter ånd, men er samtidigt en del af denne her store maskine med de muligheder og frustrationer, det giver. Fremtiden ser meget lys ud. Der er nye spændende produkter på vej ind, som vi glæder os til at komme ud og præsentere i markedet, fortæller Christen.

Vi har haft et ekstremt travlt forår, for der er blevet købt meget fiskegrej. Nogle af de butikker vi sælger til, har i foråret oplevet dage med en omsætning, der var tre gange større end på Black Friday. Konkurrencen om folks fritid har ikke været så hård, mens alt har været lukket ned, så mange har opdaget eller genopdaget lystfiskeri.

ABU står bag mange legendariske endeagn, men der kommer hele tiden nye agn til

Det bliver spændende at se, hvad der sker, når landet bliver lukket hundrede procent op igen. Vil folk bibeholde interessen for lystfiskeriet, når de kan gå i byen eller gå ud og se fodbold igen? Under alle omstændigheder er lystfiskeri et godt projekt at være sammen om som forældre og barn, mener Christen.

Kaffen er drukket ud og Christen giver David en rundvisning i resten af showroomet og lageret. Der findes grej frem til Fishing For Life auktionerne, der skal afholdes ved arrangementerne ved Nebel Sø og Aalsbogaard Lystfiskersøer. Christen og David aftaler at fortsætte snakken på en fisketur, så kursen sættes mod kysten ved Glatved på Djursland.

Med GULP! børsteorm har du altid ”naturlig” agn ved hånden

Solskin og hornfisk

Solen skinner, og det er en smuk eftermiddag. Ved ankomsten til Glatved falder David og Christen straks i snak med et par andre lystfiskere, der er ved at pakke sammen. De kan fortælle, at hornfiskene er i biddet, men at vinden er en udfordring på pladsen.

Problemet med vinden løses ved at gå syd om stenbruddet, for her kan man fiske i læ. Christen har monteret et ABU gennemløbsblink for enden af linen, for han er jo nødt til at stå på mål for det grej, han sælger.

Der skal ikke mange kast til, før der er hug. Fisken plasker rundt i overfladen, og da den lange, slanke og blanke krop springer fri af vandet, bekræftes mistanken om, at det er en hornfisk, der har hugget. Christen fighter fisken til land, hvor den med et jævnt pres kanes på land.

Christen med en flot hornfisk

Er der én hornfisk, er der nok flere. David støder til, og de fisker side om side, mens fiskesnakken går. På spørgsmålet om hvordan Christen kom i gang med fiskeriet, svarer han:
Som barn boede jeg på en gård, og til grunden havde vi to kilometer å. Så jeg var vant til at gå derned og fiske, når jeg havde fri. Alternativt cyklede jeg ned i den lokale mose og fiskede efter skaller, aborrer og gedder.

Det har altid ligget til mig at fiske, men da jeg fik jagttegn, tog jagten lidt over. Så jeg har fisket en lille smule, men det har helt klart været jagten, der har drevet mit udeliv. Nu fisker jeg meget mere, for når man går til dagligt og er omgivet af fiskegrej, så får man lyst til at fiske, siger han med et grin.

Forholdene er perfekte ved Glatved Stand til fiskeri efter hornfisk

Dertil har jeg en masse relationer, hvor fiskeriet hele tiden er omdrejningspunktet, så nu fisker jeg meget mere, end jeg går på jagt. Efter at jeg har fået børn, har jeg fundet tilbage til spændingen ved at kaste en prop ud og vente på at få bid. Det er fedt at se spændingen hos børnene, når de venter på hugget. Fiskeri med prop og orm – om det så er efter små karusser i et gadekær – så er det skide spændende, erklærer Christen passioneret.

Fiskeri har så mange gode facetter for børn. De får noget naturforståelse og kendskab til biologi, de kommer til at lære, hvor maden kommer fra, og hvordan man skal behandle dyr ordentligt. Børnene lærer om hele det biosystem, som de er en del af og får noget forståelse og indsigt i det. Det er bare super sundt for børn! Og så kommer de ud og får noget frisk luft, og det er også vigtigt. Det handler om ikke at være så fokuseret på, hvad du fanger, men i stedet fokusere mere på helhedsoplevelsen, mener Christen.

På de sociale medier bliver man bombarderet med alverdens ting, og inden for lystfiskeriet er det som om, der er en stemning mod, at der er nogle ting, der er det fine og rigtige, og så er der noget, der ikke er så fint. Det synes jeg er en trist tendens, siger Christen alvorligt.

Christen forærer David sin fangst, så han kan tage hjem med både sponsorater og frisk fisk

Da jeg havde Fiskeavisen, som vel var lystfiskernes folkeblad, var stofindholdet meget bredt. Der var der en lille smule stof om havørreder, men det var ikke det, der fyldte. I andre fiskemagasiner var der rigtigt mange artikler om havørredfiskeri. Det blev ligesom lidt ensidigt.

Jeg elsker at komme ud og fiske torsk – jeg synes det er skide sjovt. Det samme med medefiskeri og jeg synes også, at det er sjovt at komme ud og trolle eller gå efter en laks i en å. Men der er ikke nogen fiskeform jeg føler er finere eller bedre end andre. Det synes jeg er at vigtigt budskab at få ud. At det ikke kun er den der havørred, fanget på den der flue, der er det rigtige at fange. Der går hurtigt lidt snobberi i det, pointerer Christen.

David og Christen fisker side om side i jagten efter hornfisk

Der er så mange facetter, fiskearter og små ting man kan fordybe sig i, og det kommer nogle gange til at mangle at få fokus. Folk irriterer sig for eksempel over, at der er hornfisk, når de er ude og fiske efter havørreder. Men det er da en fantastisk fisk at starte med at fiske efter for et barn.

Du kan fange den med en silkesnor bag et blink, og det er lige til at gå til. Børn er ligeglade med, hvad det er for en fisk de fanger, bare de fanger en fisk. Nede på molen fanger mine unger havkarusser og kutlinger. Det handler ikke om, hvad det er for en fisk, men det er det der med, at man kan se den nede i vandet og at man fanger den og hele spændingen omkring det, beretter Christen.

Fishing For Life og kampen mod kræft er en god sag, og når der er en ildsjæl, der vil løbe med en stafet, så er det en fantastisk måde for os at støtte op omkring det. Så der var ingen betænkeligheder ved at støtte op om dit projekt David, siger Christen.

David Lind Nordby fisker koncentreret på Djurslands kyst

Støt op om de frivillige ildsjæle!
Min egen søn har været igennem et alvorligt sygdomsforløb, og så opdager man hvor mange frivillige kræfter der er, og hvor mange der løber rundt og laver en masse fantastiske ting, som man ikke ser, hvis man ikke har ”behovet”, fortæller Christen.

Jeg tror, det er på samme måde med cancer. Hvis man ikke selv har det inde på livet, eller kender nogen der har det, så er det ikke noget, man bruger meget tid på. Så kører det lidt på overfladen, og man ved godt, at der er et show i fjernsynet en gang imellem, men man ser ikke hele den underskov, der er af initiativer, og af folk der gør en kæmpe forskel for at få samlet nogle midler ind, fortsætter han.

Min familie har fået sindssygt meget hjælp, både ude på sygehuset men også i genoptræningen. Da min søn var i genoptræning i Hammel, var der for eksempel den her kvinde, der kom ud tre gange om ugen med sine træningshunde kvit og frit. Det gav en anden motivation, at der pludselig var en hund, fremfor at man skulle sidde alene med sin bold, husker Christen.

Christen demonstrerer at det grej han sælger, kan fange fisk.

Når man finder de frivillige kræfter, der vil gøre en forskel, så synes jeg også, at man skal bakke det op, og støtte så meget som man overhovedet kan.

Vi støtter meget gerne kampen mod kræft, og når vi samtidigt kan sætte fokus på fiskeriet, er det kun et plus. Udbuddet af fritidsmuligheder har aldrig været større, så lystfiskeriet har i en længere periode været en smule trængt. Så jer ser også muligheden i, at lystfiskeri får et godt image.

Det ligger Christen meget på sinde at få flere børn til at fiske. Der er selvfølgelig en forretningsmæssig interesse i dette, det er da klart, fortæller Christen ærligt. Men som tidligere nævnt så mener jeg oprigtigt, at lystfiskeri kan bidrage positivt med oplevelser og udvikling for børn, fortsætter han.

Pure Fishing har derfor søsat en Fiskechallenge for børn, der løber over hele sommeren. I al sin enkelhed skal børnene fange ni forskellige fiskearter (otte fisk og en krabbe). Fanger de dem alle, får de et fiskehjul.

Christen (th) og artiklens forfatter David Nielsen, tager en slapper...

Èn fisketur gør ikke en lystfisker. Man skal knække koden og udvikle sig. Mange børn tror, at fiskeri er noget med at kaste en prop ud og så sidde stille og vente på bid, for det er måske sådan de er blevet introduceret til fiskeriet.

Det er jo ikke alle fiskeformer, der er på den måde, siger Christen.  I denne Fiskechallenge lærer de forskellige fiskeformer, lærer om biologi, og at der er noget, der hedder en rovfisk og en fredfisk. Så kommer der biologi ind af bagvejen, griner Christen.

Folk skal ud i grejforretningen og hente Challengekortet. På den måde håber vi at lære folk, at de skal ned i specialforretningen og købe fiskegrejet, for her får de fif til, hvordan de skal gribe fiskeriet an, og hvor de kan tage hen og fiske.

Fiskechallenge er fiskeri i børnehøjde

Børnene kender det der med at gå ud og ”fange” en pokemon, og det er det vi tager udgangspunkt i her. Vi får lystfiskeriet ned i børnehøjde, så det ligner noget de kender. Det skal være hyggeligt, og være noget de kan gøre sammen med deres forældre, men det må også gerne være en udfordring og have en snert af konkurrence, fortæller Christen.

Imens snakken har gået, har Christen landet yderligere en hornfisk. De to fisk forærer han til David, der således kan drage tilbage til Odense med både nogle flotte sponsorater og friske fisk til aftensmaden.

Artiklen er skrevet af David Nielsen

David Nielsen er fiskeskribent og blogger og står bag hjemmesiden Specineers.dk

Under mottoet: Fisk, fortællinger og lækre fotos, skriver han artikler om alle typer af lystfiskeri og krydrer det hele med flotte fotos.

David laver også stemningsfyldte fiskefilm der kan ses på Specineers YouTube kanal.

Følg Specineers.dk på Facebook, Instagram og YouTube.