Besøg hos Savage Gear/Svendsen Sport

Næste stop på David Lind Nordbys rundtur til sponsorer til Fishing For Life sender ham til Gadstrup, hvor Svendsen Sport har hovedkvarter. Nikolaj Korsholm byder velkommen, og David er straks klar med en masse spørgsmål.

 

Et par dage før besøget har Nikolaj lagt en video på Facebook, hvor han opfordrer unge lystfiskere til at melde sig til Fiskeakademiet. Så inden de går i gang med det ”officielle program”, er David lidt nysgerrig efter at høre, hvad det der Fiskeakademi er for noget, og Nikolaj forklarer:

 

Fiskeakademiet er det der tidligere hed Juniorlederkurset i regi af Danmarks Sportsfiskerforbund. Jeg har selv deltaget i disse kurser i en del år og har også været instruktør på dem i ni år. Det har eksisteret i 60-70 år, og der har på nogle tidspunkter været over hundrede deltagere, fortæller Nikolaj. Kurset afholdes hvert år i efterårsferien, og det er fem dage, hvor det bare handler om lystfiskeri.

Nikolaj Korsholm viser David Lind Nordby rundt i det imponerende showroom hos Svendsen Sport.

De unge mennesker er på fisketure og lærer blandt andet, hvordan man fisker og underviser, og det er egentlig en uddannelse i at være en juniorleder i en forening, forklarer Nikolaj. For mig personligt har det været banebrydende for mit liv at have været en del af juniorlederkurserne, følger han op. Det er virkelig et super fedt kursus, men i år har tilmeldingerne svigtet på grund af hele Corona situationen, og det er lidt synd, mener Nikolaj. Derfor lagde han en video på Facebook, hvor han opfordrer de unge mennesker til at deltage.

 

Mens Nikolaj har talt, er de to kommet ind i det store showroom, hvor der er udstillet produkter fra de mange brands, der er under Svendsen Sport paraplyen. Det var egentligt ikke min plan at fortælle om de forskellige produkter, vi sælger, siger Nikolaj og pointerer, at det der virkelig ligger dem på sinde er, hvordan der skabes flere lystfiskere.

Der er et vandbassin hvor de forskellige endeagn kan afprøves.

Vi ser vores konkurrenter i branchen som kollegaer, og jo mere de forskellige aktører i grejbranchen informerer om lystfiskeri, des flere lystfiskere kommer der til, og des større bliver kagen til alle. Dertil er vi også begyndt at tænke meget mere på naturen, og har indgår i forskellige samarbejder der gør, at vi kan arbejde mere med vores emballager, fortæller Nikolaj.

 

Sidstnævnte har jeg også en personlig interesse i, da det er blandt andet mig der kører det her #plastic in the basket, der handler om at vi lystfiskere tager det plastik, vi støder på, når vi er på tur med os, forklarer Nikolaj. Verden bliver påvirket af alt det her plastikaffald, og det skal vi selv være med til at gøre noget ved, slår han fast.

 

Lige nu er vi i en proces, hvor vi laver små ændringer hele tiden, for vi skal ikke ud og opfinde den dybe tallerken, men tage fat i de ting, der er tilgængelige på markedet. Der er ingen grund til at udvikle et helt nyt produkt, der er bionedbrydeligt, hvis der allerede findes et der er godt nok, siger Nikolaj.

Der er mange forskellige brands under Svendsen Sport paraplyen.

Når vi snakker om endegrejet, så er det helt anderledes svært. Det er noget vi hele tiden tænker over og arbejder frem mod at forbedre, men det er en meget svær proces, og derfor fokuserer vi på det, vi kan gøre noget ved lige nu og som er meget håndgribeligt, nemlig emballagerne.

 

Savage Gear er nok kendt blandt de fleste danske kyst- og predatorfiskere, men Svendsen Sport er meget mere end det. Nikolaj guider David gennem showroomet og forklarer om de forskellige brands undervejs. Der er for eksempel Effzett, DAM og MadCat. DAM var et tysk brand, og det købte vi for mange år siden og produktudvikler nu sammen med tyskerne, fortæller Nikolaj.

 

Hvis man skal beskrive DAM, så er det historisk set ”engineered in Germany”. DAM er er et brand, der er over hundrede år gammelt, og der er meget stolthed over det, og det er kæmpe stort i Tyskland, forklarer Nikolaj. MADCAT, med de grønne farver, er det lidt friske look, og det henvender sig til en yngre målgruppe.

 

Savage Gear er også mere for det lidt yngre segment, da det er et brand, der er gode til at lave trends. Før Savage Gear kom på banen, syntes man at en agn på 12 cm var en stor agn, men nu har vi lavet agn op til 48 cm. Vi rykker lidt grænserne for, hvad der er muligt, siger Nikolaj med et smil.

Hos Svendsen Sport kan du få alt fra grej til det danske kystfiskeri, til det helt tunge big game fiskeri efter tun.

Rundturen bringer de to forbi en væg med Hansen blink og derfra videre til et maritimt hjørne med en træbåd, hvor der er udstillet tungt havgrej fra Okuma (der kommer fra Taiwan), og I-Max der laver life saving equipment.

 

Scierra er vores fluefiske mærke, forklarer Nikolaj, og Ron Thompson er populært sagt grej til begynder niveauet. Vi er en virksomhed, der gerne vil have hele sortimentet. Det skal være sådan, at når du kommer ind til Svendsen Sport og går gennem showroomet, så kan du fylde din butik op, så du kan servicere dine kunder bedst muligt, fortæller Nikolaj.

 

Der er grej i sortimentet til næsten det hele. Vi snakker fra kystfiskeri i Danmark til tunfiskeri i Kroatien. Vi vil gerne servicere alle, lige fra den totale nybegynder inden for fiskeri, til ham der er virkelig dygtig, pointerer Nikolaj.

Savage Gear er blandt andet kendt for grej til predatorfiskeriet.

Når vi snakker priser, så har vi ikke nogen high end brands. Savage Gear er et rigtig godt brand, men det er ikke voldsomt dyrt i forhold til meget andet på markedet. Målsætningen er at holde et niveau, så alle kan være med, siger Nikolaj. Vi vil ikke ramme dem helt oppe i toppen, men sigter mod mellem segmentet, fortsætter han. Rent forretningsmæssigt giver det selvfølgelig god mening, for der er flere der, men vi kan også inspirere mange flere. Det er vigtigt for os at inspirere folk til at komme ud og fiske, slår han endnu engang fast.

 

Et stort område i Showroomet er dedikeret til grej fra Savage Gear, og her bliver David introduceret til Mads Grosell, der er produktudvikler på det meste af det grej, der findes under dette brand. Sandeel, Seeker, parabellum stænger og meget andet, er Mads idemanden bag.

 

Her under Corona krisen har Mads og jeg lavet forskellige live sessions ude fra vandet, fortæller Nikolaj. Vi tog ud og fiskede med en kameramand, og så kunne folk stille spørgsmål undervejs og ”være med”. Det var super fedt, for folk kan føle, at de kommer tættere på de folk, der er bag branded. Vi elskede at lave det, men har desværre ikke tid til at lave det mere, men det er noget vi tager op igen på et tidspunkt, fortæller han.

David Lind Nordby flankeret af det stærke Savage Gear team – Nikolaj Korsholm og Mads Grosell (fra venstre mod højre).

Disse live sessions er en af måderne, vi prøver at skabe udvikling og passion på, og samtidigt kommer vi tættere på brugerne af produkterne, siger Nikolaj. Folk kan også skrive og stille spørgsmål om vores grej på Facebook, og hvis du bor i Danmark, så er det mig, der svarer dig, fortæller han med et smil. Det er en del af mit job, og det har jeg tid til. Så selvom vi er en virksomhed, der har travlt og er meget internationale, så er vi også meget lokale, forklarer Nikolaj.

 

Vi inspirerer folk til at komme ud og fiske, og så informerer vi dem om, hvordan de bliver bedre f.eks. via vores YouTube videoer. Vores mest populære videoer gennem tiden har været ”How to” videoerne. Her gør vi meget ud af, at folk skal lære noget, når de besøger vores hjemmeside, fremfor at det bare er en information om, at nu kommer der en ny agn, fortæller Nikolaj.

 

Der er dog også fokus på vores fiskegrej, for vi synes selv vi laver noget, der er godt, men vi skal formidle den passion, der ligger bag. Der er en grund til at vi har udviklet den på her måde, og det er fordi vi synes, det er fedeste i hele verden, forklarer Nikolaj entusiastisk.

Nikolaj er meget interesseret i at høre om Fishing For Lifes arbejde.

Savage Gear er lidt banebrydende på nogle ting blandt andet med den her Suicide Duck, der er en overfladeagn, der ligner en and. Vi snakker tit om de her gedder, der kommer op og tager ællinger, men der er ingen, der har set det. Alligevel så laver vi en and, der bare bliver hamret fuldstændigt, når den bliver fisket på overfladen, fortæller Nikolaj dramatisk. Den mest populære video vi har haft nåede otte millioner mennesker på to dage. Det var videoen hvor en Suicide Duck bliver trukket hen over overfladen, og så ser man gedden komme op, siger Nikolaj.

 

En anden pointe i forhold til at der er kommet mange nye lystfiskere er, at meget af det grej vi har i sortimentet, er nemt at fiske med. Det er en vigtig ting, når vi udvikler fiskegrej, at det skal være nemt at fiske med, fortæller Nikolaj. Det skal være ukompliceret og lige til, og alle skal kunne tage fat i det og nogenlunde vide, hvad de skal gøre. Hvis der er noget, der kræver lidt træning, så forklarer vi dem det, siger han.

Savage Gear er et et brand der går nye veje, blandt andet med deres Suicide Duck!

Sandeelen, som er en af vores mest populære agn, tog to år at udvikle. Det starter med en ide, så sidder Mads måske og snitter i et stykke træ og laver en støbeform. Så produceres der en agn uden farve på, og disse sendes til vores testfiskere Kim Christoffersen, Flemming Miller og Lars Kyhnau. De fisker så med agnene og giver tilbagemeldinger. Går den godt?, går den dårligt?, skal vi prøve noget andet?, hvilke farver skal den komme i? Alle deres erfaringer samler vi sammen, og når vi kommer med noget nyt, så er vi 100% sikre på, at det virker. Det bedste vi kan få er kritik af vores produkter, for når vi får kritik, så lærer vi, og så kan vi lave noget, der er endnu bedre, fortæller Nikolaj.

 

Rundvisningen er nået til sin ende og Nikolaj overrækker fiskestænger, endegrej og beklædning fra Savage Gear til David. Vi vil gerne støtte den gode sag og synes, at det er vigtigt at forebygge, siger Nikolaj. Lystfiskere går jo ude i solen en hel dag og skal være opmærksomme på at beskytte sig, og det er vigtigt at få sat fokus på, følger han op. Hvis sponsoratet samtidigt kan hjælpe med at inspirere nye lystfiskere, så er det jo også godt.

”Blærerøvshylden” med forskellige awards fra forskellige shows, hvor det er kollegaer i branchen der stemmer og giver anerkendelsen.

Jeg er så heldig, at jeg ikke har haft nogen helt tæt på, der har haft kræft, men omvendt så er det faktisk tæt på alligevel, fordi min kæreste forsker i kræft, fortæller Nikolaj. Hun er i gang med at lave en ph.d., så jeg hører om det hver dag, men det er selvfølgelig på en mere positiv måde, for jeg hører om fremskridtene i forskningen. Ja, og der er jo store fremskridt, siger David. Heldigvis sker der meget på det område, og behandlingsformerne bliver bedre, følger han op.

 

Nikolaj er interesseret i at høre hvordan Fishing For Life er med til at gøre en forskel indenfor ”Kræftens verden” og spørger, om det er penge, de rejser, eller det er ved at skabe awareness. David fortæller, at helt firkantet set så handler Fishing For Life om at samle penge ind til Knæk Cancer via arrangementerne. Vi kører lidt oplysning ind over ved arrangementerne med noget materiale, da vi kan få budskabet ud til mænd på denne måde, forklarer David til Nikolaj.

Savage Gear (Svendsen Sport) støtter Fishing For Life med et flot sponsorat der både tæller fiskestænger og lækkert endegrej.

Så vi forener det at komme ud og fiske med velgørenhed og kan informere mænd om forskellige kræftformer, og hvad de skal holde øje med, og hvad de kan gøre, siger David afslutningsvis. David takker for sponsoratet og Nikolaj takker for besøget og ønsker knæk og bræk med arrangementet.

Artiklen er skrevet af David Nielsen

David Nielsen er fiskeskribent og blogger og står bag hjemmesiden Specineers.dk

Under mottoet: Fisk, fortællinger og lækre fotos, skriver han artikler om alle typer af lystfiskeri og krydrer det hele med flotte fotos.

David laver også stemningsfyldte fiskefilm der kan ses på Specineers YouTube kanal.

Følg Specineers.dk på Facebook, Instagram og YouTube.

https://www.facebook.com/specineers.dk/

https://www.instagram.com/specineers/

https://www.youtube.com/channel/UCX-G90kXzHW1QM8lGLW8grQ

FISHING FOR LIFE –

SAMMEN GØR VI EN FORSKEL

CVR. NR. 40818952

©FISHING FOR LIFE 2020 l WEBMASTER DAVID NORDBY